Indokolt volt hitelből vásárolni használt buszokat?
A legutóbbi önkormányzati választások utáni évben felgyorsultak a buszvásárlással kapcsolatos döntések. A 2015-ös esztendőben megérkeztek a holland Volvo-buszok és a cég felvette a K&H Banktól a 3,5 milliárdos hitelét is.
Ha végigböngésszük ennek az évnek a Tüke Busz Zrt. által megkötött vállalkozási szerződéseit, szemlátomást felpörögtek az események. Ezt megelőzően Páva Zsolt és fideszes politikusok előszeretettel emlékeztettek arra, hogy a szocialista városvezetés idején egy kézzel(!) írott, milliárdos összegű számlával adták el az akkori buszokat egy külső cégnek. Az ügyből feljelentés lett, majd per, a PK Zrt. korábbi vezérigazgatója pedig nem jogerősen két év felfüggesztett börtönbüntetést kapott. Keczer László később elhunyt. Arra nem derült fény egyébként, hogy ezt a buszeladást mi indokolta.
Mindenesetre a városvezetés erre a tényre hivatkozva indította el annak idején a cégfoglalását, majd a saját, 100 százalékos tulajdonú Tüke Busz Zrt. megalapítását.
Tehát 2015-ben járunk, amikor a helyi városvezetés a sikeres önkormányzati választások után, megkerülhetetlen többséggel elkezdte vezetni a várost, a közgyűlésben (a Fidesz a közgyűlésben 19 képviselővel és a polgármesterrel rendelkezik, míg az ellenzék mindösszesen nyolc képviselőből áll).
Ebben az évben, ősszel Csizi Péter pécsi fideszes országgyűlési képviselő már arról beszélt a Távirati Iroda tudósítójának, hogy „a 77 szóló- és 38 csuklós Volvo buszt 3,5 milliárd forintért, Hollandiából vásárolta a Tüke Busz, a járművekből egy tucat már közlekedik, a többi folyamatosan kerül használatba. Kitért arra, hogy a járművek alacsonypadlósak, és megfelelnek a legszigorúbb hazai, valamint európai uniós követelményeknek. A politikus rámutatott, hogy a mostani beszerzésnek köszönhetően összesen 48 csuklós, 123 szóló- és 4 midibusz fut majd Pécsen, a járművek átlagéletkora a 2013-as 16 évhez képest 8 év alá csökken. A buszcsereprogram folytatódik: az önkormányzat jövőre elektromos hajtású autóbuszok vásárlását tervezi, emellett arra törekednek, hogy Pécs közösségi közlekedése továbbra is népszerű és az árát tekintve kedvező legyen”.

A pénzügyi forrást pedig mindehhez a K&H Bank biztosította, amit 2015. június 30-án írtak alá, és aminek tőkerészét és kamatait egy múltán kellett elkezdeni törleszteni, és amely hitelszerződés futamideje 2025. március 31-ig szól. Ez tehát egy 9 éves futamidejű hitelszerződés, ami azt jelenti, hogy mire tehermentesek lesznek ezek a buszok a korábban sikertörténetként tálalt maximum nyolc éves korról újra 16-17 évesek lesznek a járgányok.
Egyébként az akkori, 2015. márciusi közgyűlésen pont a meglévő buszok értékcsökkenésével és karbantartási igényével indokolta Girán János, akkori alpolgármester a hitelfelvételt. Mindenestre a meghívásos pályázatra három bank adta be ajánlatát. A többfordulós eljárás során a Takarékbank később kiesett, és maradt az OTP, valamint a K&H Bank. Végül ez utóbbi nyerte el a megbízást, ajánlata pedig a 3,5 milliárdos hitelre 3 havi bubor + 2,4% kamatfelár (amely akkoriban évi 4,5% volt). Az OTP végső ajánlata 3 havi bubor + évi 0,9% kamatfelár (amely náluk akkoriban évi 3% volt).
A K&H egyébként azt feltételül szabta, hogy a cégnek a hitel lejártáig, tehát 2025-ig mindenképpen városi tulajdonban kell maradnia, és előírták azt is, hogy „az önkormányzat mindent meg fog tenni a társaság fizetőképességének fenntartásáért”. Persze jelzálogjogot is bejegyeztek a beszerzésre kerülő buszokra. Az OTP pedig készfizető kezességet is kért az önkormányzattól, valamint felhatalmazást az önkormányzat más bankoknál vezetett számláira. Éppen ezért is, a közgyűlési előterjesztésben az K&H ajánlatát javasolta elfogadásra Girán.
„A fentieknek alapján mérlegelni szükséges a készfizető kezességvállalás mellett nyújtott ajánlat 1,5%-os kamatelőnyét a kezességvállalást nem igénylő ajánlathoz képest. A kamatkülönbözet folyó áron 277,8 millió forint különbséget jelent a teljes 10 éves futamidő alatt.” – írta az előterjesztésben a volt alpolgármester, majd hozzá tette: „A fizetendő kamatok, valamint a beszerzendő autóbuszok értékcsökkenésén keresztül a tőketörlesztés a közszolgáltatási költségek részét fogja képezni, így azok a Tüke Busz Zrt. adott évi pénzügyi kompenzációjának számításakor figyelembe veendőek”. Mindez azt jelenti, az önkormányzatnak, és rajtuk keresztül a pécsieknek kell állnia a számlát.
A kockázatokra egyébként Dr. Lovász István jegyző is felhívta a figyelmet: „A Jegyző megvizsgálta a Tüke Busz Zrt. kölcsön ügyletének az Önkormányzat likviditási helyzetére gyakorolt lehetséges hatásait. Megállapította, hogy azoknak az Önkormányzat likviditási helyzetére közvetlen hatása nincs, azonban a tőke és kamattörlesztések a közszolgáltatási költségek részét fogja képezni, mely a Tüke Busz Zrt. pénzügyi kompenzációjának számításakor figyelembe veendők, továbbá az adós nem teljesítése esetén az önkormányzatnak kezesként kell helytállnia, amely a költségvetés szempontjából jelentős kockázatot jelent”.
Az elektromos buszok megtakarítást jelentenek
Míg 2015-ben, az „új” buszok megvásárlása előtt, a Tüke Busz 1,5 milliárd forintnyi támogatást kért a várostól, addig 2017-ben már közel 3 milliárdot. (Kővári János már évek óta több alkalommal jelezte, a városi közlekedési cégen csak az segíthet, ha a meglévő buszokat minél hamarabb eladják, és sokkal olcsóbb üzemeltetésű elektromos buszokat vásárol a város.)
– Az elmúlt időszakban több kormányzati szereplővel egyeztettem, és teljes támogatásukról biztosítottak. Többféle lehetőség is van, rajtunk múlik, élünk-e vele. Ilyen lenne például, ha a Modern Városok Programból finanszíroznák meg a buszok beszerzését – mondta lapunknak korábban Kővári, aki szerint a kormány buszgyártással kapcsolatos szándékaira is lehetne építeni.
Az ÖPE önkormányzati képviselője szerint ezzel a váltással akár évi 2 milliárdot is meg lehetne takarítani, ráadásul korszerű, környezet- és pénztárca kímélő tömegközlekedés lenne Pécsett.
Kővári: felelős költségvetésre van szükség
Bár a kiosztott előterjesztésben nem szerepelnek konkrét számok, hogy mire, mennyit költene a városvezetés, ami példátlan, az ÖPE a 2017. évi tényleges adatok alapján megfogalmazta javaslatait, amelyek szerintük már nem megkerülhetők. Az Összefogás Pécsért Egyesületnél ugyanis úgy látják, ezek nélkül képtelen lesz a város visszafizetni az állami kölcsönt, és így a 12,5 milliárd forint egyszerre fog „rázúdulni” a városra 2020-ban, ami teljes összeomlást eredményezhet.
Fotó: MTI