Pécs: zöld városhoz zöld buszokat!
A 2013-as dízelbuszok beszerzése közlekedésszakmai szempontból még indokolt volt, azonban a technológiai fejlődés olyan mértékben felgyorsult, hogy az elektromos buszok használata már teljes mértékben megtérülő és gazdaságos megoldás – a többi között ezt mondta lapunknak Paiger István.
– Annak idején az elektromos meghajtású buszok, autók esetében az akkumulátor teljesítménye még nem volt megfelelő, mint manapság, ráadásul a maiak már nyolc éves időtartamra is használhatók – mondta Paiger István, a Tüke Busz korábbi vezérigazgatója, okleveles közlekedésmérnök. Mint visszaemlékezett, azokban az években felmerült a hibrid és a gázüzemű módszerek alkalmazása is, de egyik sem volt hosszú távú, különösen a városi közösségi közlekedésre költséghatékony megoldás.
Ebben az időszakban egyébként a városi buszos cég is tesztelt több elektromos buszt, ezek közül a kínai, hibrid-kivitelű Ytong, vagy a szintén kínai tulajdonú BYD, amely később megjelent a komáromi ipari parkban is, ahol azóta megkezdték a buszok gyártását.
Mindenesetre ami mára ténnyé vált, az elektromos buszok megoldanák a városi közlekedési cég költségeinek számottevő csökkentését. Nem beszélve a környezetkímélő, károsanyag-kibocsátás nélküli megoldásról, valamint a zajcsökkentésről, amelyek mind-mind növelnék az utazó pécsiek komfortérzetét. Ma már több európai nagyvárosban is, mint például Róma, bevezették az elektromos buszok használatát, a visszajelzések pedig pozitívak.
Nem mellékes szál az sem, hogy szakemberek szerint a pécsi hőerőmű már működő napelem-parkjára építve az új buszok helyi, zöld energiával működhetnének, amely a megtérülést még inkább kézzel fogható közelségbe hozná.
Paiger István egyébként úgy véli, az elektromos buszok beszerzésével a Pécsi Tudományegyetem fiatal mérnökei számára is új, innovációs kutatási lehetőségek nyílhatnak majd meg.
– Persze nyilvánvaló az is, hogy a közösségi közlekedés akkor igazán fenntartható, ha minél többen használják, és a lakosság meg is fizeti a jegyek árát – tette hozzá Paiger, aki szerint a komfortosság mellett, a város kelet-nyugati és észak-déli zárt autóbusz folyosójának kialakítása is sokat nyomna ahhoz, hogy a közösségi közlekedést minél többen használják.