Már a jelen is az elektromos buszoké

Az egyedi felhasználású elektromos személygépjárművek még mindig keveseknek érhetők el, elsősorban a magasabb árak miatt, azonban a közösségi közlekedés számára ma már sokkal több érv sorakoztatható fel mellette, mint ellene.

Néhány éve még valamiféle utópisztikus vágyakozással tekintettek az emberek az elektromos gépjárművek használatára, és persze azonnal megjelentek a szkeptikusok és a támogatók. A gyorsuló technológiai forradalom hatására ugyanakkor ma már kijelenthető, nem elsősorban a jövő, hanem inkább a jelen lehetősége az elektromos meghajtású gépjármű.

Ma már azt is tudni lehet, az akkumlátorok méretével az autóbuszok energiahatékonysága is nő – derült ki idén novemberben, egy E-közösségi közlekedéssel foglalkozó szakmai eseményen.
Az úgynevezett önjáró, azaz a mozgáshoz szükséges energiát a fedélzeten tároló buszok esetében szakemberek állítják, ezek a gépjárművek alacsony üzemeltetési költségek mellett magas hatásfokkal tudnak működni. A nemzetközi és hazai piacon egyébként egyre több társaság fejleszt ezen a területen, mint a kínai gyártású BYD és az MABI-ból kinövő Evopro Moduló buszai.

Mint az Dr. Csiszár Csaba, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara docensének előadásából kiderült, az elektromos buszok a városi közösségi közlekedés használatához kifejezetten előnyös, mert ezek a buszok alacsony sebesség mellett kevesebb energiát is fogyasztanak. A gyakori megállások, azaz a fékenergia visszatáplálása miatt folyamatos a töltés is. Mindezek mellett pedig a lokális szennyezés, mint a károsanyag-kibocsátás és a zaj is minimális. Az oktató kiemelte, ráadásul a városi, hegyvidéki üzemeltetés során lejtmenetben minimálás az energiafogyasztás.

Szakemberek egyöntetű véleménye egyébként, hogy az elektromos buszok előnye az olcsóbb üzemeltetés (karbantartás, hajtóanyag), kisebb karbantartási igény, az energia visszatáplálás, jobb menetdinamika, egyszerűbb vezethetőség és alacsony lokális környezetszennyezés, és ugyanilyen fontos, hogy kevesebb a kopó alkatrész, míg nem olaj, kenőanyag csere nem szükséges.

Három év alatt rohamos a fejlődés
Dr. Csiszár Csaba előadásából az is kiderült, bár 2015-ben még „csak” 173 ezer elektromos busz futott a világon, ennek a döntő többsége Kínában. Ugyanakkor jónéhány európai országban már különböző ösztönzőkkel támogatják a technológia terjedését, mint az Egyesült Királyság, Hollandia, Svájc, Németországban és Lengyelország.
Itthon is egyre több város ismeri fel a számottevően olcsóbb és környezetbarátabb üzemeltetés lehetőségét. Budapesten 20 akkumulátoros evopro, Szegeden pedig 13 Ikarus-Skoda autóbusz fut, Komáromban pedig már idén legyártották az egy éve indult BYD gyár első darabjait.