Helyben vásárolj! – javasolja egy kezdeményezés a Facebook-on
Közvetlenül a művésztől, a szomszéd vállalkozótól, ismerőstől vásárolj, hogy helyben maradjon a haszon! Erre buzdít egy kezdeményezés, mely a közösségi oldalakon terjedt el a napokban.
„Vásároljunk minden karácsonyi ajándékot ismerős vállalkozótól, így támogatva őket: a szomszédtól, aki katalógusból árul, a mestertől, a képzőművésztől közvetlenül, a zenésztől, aki eladja a CD-t, a baráttól, aki interneten kínál valamit.
Engedjük meg, hogy a pénz a hétköznapi emberekhez áramoljon, és ne pedig a nagy multinacionális cégekhez, és így több embernek lesz boldogabb karácsonya.
Ha egyetértesz ezzel, másold ki innen, és TEDD KI AZ ÜZENŐFALADRA.
Támogasd a hozzád közelálló kisvállalkozókat!” – áll a felszólítás abban a szövegben, amely a napokban kezdett el terjedni a legnagyobb közösségi oldalon.
A közgazdaságtanban ezt a mulitplikáció fogalmával szokták beazonosítani, amely során „minden elköltött pénz bekerül a gazdaság vérkeringésébe, újabb és újabb vállalkozásokhoz jut el, eközben pedig – optimális esetben – újabb és újabb jövedelmeket generál, tehát megsokszorozódik, multiplikálódik. Az eredetileg elköltött egy egységnyi pénz így többszörösére is növekedhet.
Kétségtelenül van ebben valami, van jótékony hatása, különösen annak fényében, hogy egyre több kézműves terméket lehet elérni saját internetes webáruházakon keresztül, amelyeket javarészt maguk a művészek üzemeltetnek, így a közvetlen vásárlással egyrészt olcsóbb is lehet a termék, hiszen nem rakódnak rá a kereskedők költségei, másrészt ténylegesen a helyi vállalkozásokat lehet támogatni.