
A patacsi telepen állomásozó, közel száz járműből álló pécsi buszflottát még a NAV foglalta le 2010-ben, miután egy kétes adásvételi ügylet kapcsán nem került befizetésre az értékesítés után felszámított ÁFA.
A nagy “üzlet”
2009-ben a Pécsi Közlekedési Zrt (PK Zrt) 2,2 Milliárd Forintért adta el a város 160 járműből álló buszflottáját az újonnan létrehozott PK Busrent Kft-nek (Busrent Kft). A buszok egy része könyv szerinti értéken, egy része pedig nullára leírva, vagy éppen 500-600 ezer(!) forint közötti összegekért került át az új cég tulajdonába.
Mivel a PK Zrt-nek a helyi tömegközlekedés biztosításához a továbbiakban is szüksége volt a (papíron) értékesített buszokra, ezért rögtön vissza is bérelte azokat az új tulajdonostól (Busrent Kft-től) évi 2 Milliárd forintért.
Erről tanuskodik ez 2 Milliárd Forintos kézzel írt számla, amely egyfajta kordokumentumként is tökéletesen megállja a helyét:

Adószabályt sértett az értékesítés
A buszok értékesítését követően a PK Zrt-nek áfa-fizetési kötelezettsége keletkezett (volna), ezért színlelt szerződés miatt a NAV összesen 780 Millió forintra büntette a céget; így a buszok eladása (kiszervezése) nemcsak jelentős anyagi kárt okozott a városnak, de a pécsi tömegközlekedés is komoly veszélybe került, miután az adóhivatal gyakorlatilag a teljes pécsi buszflottát lefoglalta.
A buszok értékesítésével majd visszabérlésével kapcsolatos szerződést “jó erkölcsbe ütközőnek” ítélte a bíróság, amely a semmisség értelmében kimondta, hogy a PK Busrent Kft nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, ezért kötelezte a feleket a szerződés előtti tulajdonjog helyreállítására. Ennek érdekében a Busrent Kft 15 napon belül köteles volt az összes jármű tulajdonjogát a PK Zrt-nek “átadni”.



A pécsi szocialisták egymásra vallanak
A 2010. előtti szocialista városvezetés idején lezajlott buszeladási botrány az MSZP tagjait is erősen megosztotta. Voltak, akik rossz nyelvek szerint jól jártak az üzlettel, még mások elhatárolódtak a buszok ilyen formában történő értékesítésétől és visszabérlésétől.
De volt olyan MSZP-s képviselő is, aki kitálalt a sajtónak az ügyről, és azt állította, hogy Tóth Bertalan – Pécs alpolgármestereként – tudott a több milliárdos üzletről. A gyanú árnyékába keveredett szocialista politikus ezért a kijelentésért rögtön fel is jelentette korábbi párttársát, Komáromi Istvánt.
A rágalmazási per 2013-ig tartott, amely végén a bíróság egyértelműen kimondta, hogy a volt felügyelőbizottsági tagként dolgozó Komáromi István a pécsi buszeladások kapcsán tett kijelentéseivel nem valósította meg a rágalmazás bűntettét Tóth Bertalannal, az MSZP jelenlegi frakcióvezetőjével szemben.
Kővári János, az ÖPE elnöke, a facebook oldalán közzétett videóban mutatja be a Pécs határában több, mint 10 éve állomásozó, egykor szebb napokat látott buszokat:
“A minap Tóth Bertalan, az MSZP elnöke egy kampányvideóban azt találta mondani, hogy hatalomra kerülve ők kisöpörnék az országból a tolvajokat és csalókat. Most küldünk neki egy videót azokról a buszokról, amelyeket az ő alpolgármestersége alatt eladtak egy cégnek, ahonnan visszabérelték. Az ügyben büntetőeljárás is volt. Az lenne a kérdésünk, hogy Tóth Bertalan vajon hogy ítéli meg, helyesen járt-e el az ügyben?”
– tette fel a kérdést a pécsi önkormányzati képviselő Tóth Bertalannak, az MSZP parlamenti frakcióvezetőjének, aki legutóbb még egy ellenzéki összefogást demonstráló internetes videóban fogadkozott a közélet “tolvajoktól és csalóktól történő megtisztításával” kapcsolatban:
A buszok sorsa, a pécsiek pénze
A NAV által lefoglalt pécsi buszok kétharmada 2-9 éves Mercedes, egyharmada pedig 12 évesnél idősebb Ikarus volt, melyeket az adóhatóság egy elektronikus árverés során tervezett értékesíteni még, azonban a licitlejárást megelőzően “az értékesítést kizáró ok merült fel”, így azok teljes visszavásárlására az új, fideszes önkormányzatnak már nem volt lehetősége.
Most, 10 évvel az események után már biztosra vehetjük, hogy a patacsi telepen maradt, forgalomból kivont autóbuszokkal a helyi utazóközönség már soha nem fog találkozni a pécsi utakon.
De talán minden adófizető pécsi polgárban jogosan merül fel a kérdés, hogy a 2 Milliárd Forint értékű pécsi buszflotta jogellenes kiszervezéséért és teljes megsemmisüléséért végeredményben ki vállalja majd a felelősséget?


