KiemeltKörnyezetvédelem

Termoplast Kkt: az újrahasznosítás mellett a gyermekek jövője a legfontosabb

A Termoplast Kkt. legújabb, újrahasznosított anyagból készült terméke, az úgynevezett Recap, amellyel reményeik szerint az UNICEF munkáját hivatottak segíteni, a gyermekek jövőjének támogatásának érdekében.

A Termoplast Kkt. családi vállalkozásként indult 1983-ban. Megalakulása óta, mára egy 5500 négyzetméteres területen, közel száz fővel dolgoznak. Fő tevékenységük a műanyag fröccsöntés. Legnagyobb beszállítója a Samsonite Hungária Kft.-nek, Szekszárdra szállítanak bőröndalkatrészeket, kerekeket, futóműveket, fogantyúkat, belső dizájn elemeket, amelyet saját telephelyükön szerelnek össze. Ezen kívül újrahasznosítással valamint más cégek műanyag hulladékainak megsemmisítésével is foglalkoznak. Az elmúlt évben 1400 tonna műanyag hulladékot vásároltak fel, melyet alapos válogatás és utólagos megmunkálás (tisztítás, darálás, szeparálás) után többek között Olaszországba is értékesítettek. Nagyon régóta gyártanak mindenféle kozmetikai termékcsomagoláshoz kupakot, amelyeket Angliától egészen Amerikaiág értékesítenek. Felmerült bennük, hogy ezen kupakokat akár száz százalékig újrahasznosított anyagokból készíthetnék, ezáltal visszakerülne a körforgásba. A Termoplast tulajdonosaival beszélgettünk.

Ez egy kicsit hosszabb folyamat volt – kezdi Siklósi Béla, a Termoplast ügyvezető igazgatója – meg kellett keresnünk azt a bizonyos beszállítói szegmenset, ahonnan ellenőrzött újrahasznosított műanyagokat tudunk vásárolni.

Ezek a felvásárolt műanyagok, az előbb említett kupakok esetén, egy darálási és regranulálási folyamaton megy keresztül, amelyhez különböző adalékanyagokat tesznek hozzá, amely megkönnyíti ezen műanyagok lebomlását, ennek köszönhetően a kupakok természetes körülmények között teljesen lebomlanak.

Sokat gondolkoztunk azon, hogy mi lenne ennek a legjobb vonulata, mert hogy 100 százalékban újrahasznosított műanyagból élelmiszer ipari, vagy kozmetikai felhasználásra terméket gyártani, igen költséges folyamat. Majdnem az orig alapanyag folyamat árszintjén jöttünk ki. Ezzel azt gondoltuk, hogy piacot nem tudunk nyerni, tehát nem tudnjuk olcsóbban adni, mint egy nem újrahasznosított termékünket. – folytatja Siklósi Béla.

Ennek kapcsán jött azaz ötlet, hogy megkeresik az UNICEF-et, hogy minden egyes eladott kupak után egy adott összeget átutalnak az ő számlájukra.

Úgy gondolom, hogy a gyermekeknek a jövőjét tudjuk ezzel támogatni. Még szerződésaláírás előtt állunk az UNICEF-fel, akik szeptember 23-ára ígérték a szerződés aláírását. Időközben a második hullám miatt a szervezetnél mindenki home office-ban dolgozik, így még egyenlőre válaszra várunk, hiszen nem csak a magyar UNICEF-nek kell elfogadnia a tervezetet, hanem a központjuknak is. (Időközben, 2020.11.03-án aláírtuk a szerződést)

– csatlakozik a beszélgetésbe Siklósi Gábor, üzemvezető.

Elmondta, hogy a Termoplast partnerei nagy érdeklődést mutatnak az újrahasznosított kupakok iránt, hiszen ezeknek a termékeknek ugyanaz az áruk, mint egy original, nem újrahasznosított kupakoké. A termékeiken feltüntethetik, hogy a kupakok újrahasznosított, és könnyebben lebomló műanyagból készülnek, a Clean Globe logóval. Ezzel is ösztönzik vásárlóikat, hogy ezt a kupakot válasszák. A Clean Globe logót az UNICEF bocsájtotta ki, így a logóval az UNICEF-re lehet hivatkozni.

A ReCap, vagyis az újrahasznosított műanyagból készült kupak, kinézetében, minőségében nem tér el az orig alapanyagból készült kupakoktól. Gyártásuk is ugyanazon módon történik, az előállítási folyamatában térnek el egymástól, ugyanis a ReCap újrahasznosított anyaga miatt hosszabb és költségesebb az előállítása.

Különféle színkombinációkkal gyártanak újrahasznosított kupakokat, vagyis a ReCap-et.

Magának a ReCap-nak a bevizsgálása már megtörtént egy cseh akkreditált labor által, food-kontakt minősítést ért el, ami azt jelenti, hogy élelmiszer csomagolásra is alkalmas. Borzalmas sok munka van egy ilyen kupak előállításában. A partnercégeink nagyon várják ezeket a termékeket, és az UNICEF által komplexen szeretnék promotálni a mi termékünket, a korábban említett Clean Globe logóval.

– tette hozzá Siklósi Gábor, majd Siklósi Béla hozzá tette:

Amikor ez felmerült, rögtön az volt az első kérdés: hogy akkor mennyivel lesz olcsóbb? Akkor feleltem, hogy nem lesz olcsóbb. Majd válaszként kaptam vissza a kérdést: Jó, de akkor miért lesz nekünk ez jó? Azért, mert a gyerekeket támogatják vele.
Ezzel az újfajta kupakkal a gyerekek jövőjét támogatják. Ezek után semmiféle árcsökkenést nem kértek tőlünk
.

Az újrahasznosított anyagból készült kupakok mellett más, szintén újrahasznosított elemeket is gyártanak.

Leginkább olyan elemeket készítünk, amelyek nem látszóak. Ilyen termékeknél szoktunk alkalmazni újrahasznosított anyagokat. Nem összekeverendő a Biokom által szét válogatott hulladékkal. Tudunk mi is olyanokból gyártani, de nem kupakot, ezt itt mindenképp szeretném leszögezni.

A Termoplast Kkt. egy új, innovációs terméket is kifejlesztettek, amelyet egyedülállóan gyártanak.

Egy terasz burkolólapról beszélünk, amely, körülbelül egy kilogramm súlyú. Október 7-11 között vezettük be, első állomásaként a Konstruma és Otthon Design 2020 kiállításon. Teljesen egyedi termékről beszélhetünk, egyedülállóan mi gyártjuk és mi is kísérleteztük ki. Ez az elem természetes, környezet barát alapanyagokból készül: 50 százalék fűrészport és 50 százalék műanyagot tartalmaz. Szintén tartalmaz adalékanyagokat, hiszen ezeket a burkolólapokat bel,-és kültéren egyaránt lehet használni, ezért többek között UV stabilizátorral is gazdagítottuk az alapanyagot. 10 év garanciát vállalunk a termékre. Két éves projectről beszélünk, amely most érte el a végleges eredményét. 5 féle színbengyártjuk. Csúszásgátlós, rögzítés után nem mozdul el a helyéről. Olcsóbb megoldást nyújt a vásárlónak, hiszen ezeket az elemeket, akár saját maguk is lerögzíthetik, nem kell hozzá szakértő segítsége.

– teszik hozzá a tulajdonosok.

A Termoplast vitathatatlanul is hatalmasat fejlődött fennállásának 37 évében. Példaértékű az a hozzáállás, amellyel a gyermekek jövője, valamint a környezetvédelem mellé álltak. Kevés olyan céggel találkozhat az ember, ahol ezen szempontokat részesítik előnyben.

Tags

Továbbiak a témában...

Back to top button
Close