KiemeltKörnyezetvédelem

Szélerőművek: csökkenthetőek a madárbalesetek?

A megújuló energiaforrás létfontosságú a fenntartható jövőn számára, viszont ezeknek is vannak árnyoldalai. A szélerőműveknél ilyen a madarak ütközése.

A szélerőművek népszerűek egyes vidékek éghajlati sajátossága miatt, így különösen jól alkalmazhatóak és megbízhatóak energiaforrásként. Csak 2019-ben 60 GW teljesítményű új szélerőművet telepítettek világszerte. Az egyre magasabb tornyokba kerülő, egyre nagyobb rotorok az energiahatékonyság szempontjából előrelépést jelentenek, viszont a magasabban elhelyezkedő szélerőművek egyre jobban zavarják a madarakat, bár a lassabban forgó lapátok kevésbé veszélyesek rájuk nézve.

Becslések szerint évente megközelítőleg 300 ezer madár pusztul el az Amerikai Egyesül Államokban szélerőművekkel ütközve (összehasonlításként évi több, mint 1 milliárd pusztul el ablakokkal, üvegfelületekkel ütközve, és milliós nagyságrendű az elektromosvezetékek miatt elpusztulóké, valamint százmilliós a különféle járművekkel ütközés során elpusztult egyedek száma is). A szélerőműveket ideiglenesen le lehet kapcsolni, például ha vitorlázva repülő madarak vándorlása zajlik, viszont a leállás kiesést jelent az energiatermelésben, és még így sem tudnak minden madárbalesetet megakadályozni.

Felmerül a kérdés: mit lehet akkor ez esetben tenni? Egy norvég kutatócsoport olyan ismert módszert tesztelt, amelynek az eddigiek folyamán nem vizsgálták meg a valós körülmények közti hatását.

A madarak többségének eltér a látómezője az emberétől. Szemük a fejük két oldalán van (kivéve a baglyokét), és csak kis területen fedi egymást a két szem látómezője. Az élelemszerzésben és számos egyéb élettevékenységben hasznos számukra, viszont így sajnos nehezebben veszik észre az útjukban pont előttük lévő akadályokat.

Korábban elvégzett laborkísérletek igazolják, hogy a szélerőművek lapátjainak észlelhetőségének növelése segített a madarak számára hamarabb észrevenni, ezáltal könnyebben is kitudták kerülni. Többféle minta megvizsgálása során az az elmélet lett sikeresebb, amiben a rotorok közül egy lapátot feketére festenek, így kevésbé mosódnak egymásba a lapátok forgás közben, így a madarak időben észreveszik, és kitudják ezeket kerülni. A norvég kutatók valós körülmények között tesztelték ezt a módszert a madarakban gazdag Smøla-szigetvilág 18 négyzetkilóméteren felépített, 68 darabból álló szélerőműparkjában. A kutatók 2013-ban négy szélkerék egy-egy lapátját festették feketére, és összehasonlították azon szélerőművekkel, melyeknek mindegyik lapátja fehér maradt.

A feketére festett rotorlapát miatt könnyebben észreveszik a madarak az előttük lévő szélkereket.

Az egész szélerőműparkban 2006-tól kezdve 10 éven át monitorozták a madárbaleseteket speciálisan képzett keresőkutyák segítségével mérve fel az elpusztult madarak számát azok tetemei, vagy széthullott tollai alapján, így minden egyes szélkerék esetére sok éves adatsor állt rendelkezésre az ott elpusztult madarakról. (Nem élnek a szigetvilágban olyan dögevő emlősök, amelyek a tetemeket elhordanák vagy elfogyasztanák, így az adatok valósak.) – írja az National Geographic magyarországi hivatalos oldala.

Az elkészült eredmények megállapították, hogy a befestett lapátú rotoroknál 71 százalékkal csökkent a madárpusztulás, amely a tavaszi és őszi időszakban volt kiemelten hatékony. Ezzel szemben nyáron a nem festett rotorú szélerőművekhez képes sajnos nőtt az ütközések száma. Éves szinten nem tapasztaltak nagyobb áldozatszámot a fekete lapáttal ellátott szélkerekeknél.

Egy ezzel párhuzamosan zajló kísérletnél kifejezetten a hófajdok ütközéseit igyekeztek visszaszorítani, e madárfaj nem a lapátoknak, hanem a tornyoknak szoktak neki repülni. Ezen kísérlet során is használták a fekete megjelölést a tornyok alján, így ennek következtében 48 százalékkal csökkent az elpusztulási ráta.

Mivel a kísérlet csak kevés egyedi szélkerék és torony vizsgálatának esetében készült, az Ecology and Evolution folyóirat két tanulmányában közölt eredményeket hosszabb ideig tartó, és sokkal több objektum átalakításával kell tovább vizsgálni. Mivel a lapátok utólagos festése igen költséges (nehéz a hozzáférhetősége, és igen munkaigényes is), ezért már a szélerőműparkok felépítésekor célszerű festett lapátokkal ellátott szélerőműveket kiépíteni.

Korábbi cikkünkben írtunk a megújuló energiaforrásokról.

Forrás: ng.hu

Tags

Továbbiak a témában...

Back to top button
Close