KiemeltKörnyezetvédelem

Németország napelemekkel fedné be az autópályákat

Nem hangzik kivitelezhetetlennek, hogy az autópálya legyen akár az új területe a zöldenergia termelésnek, Ausztria, Németország és Svájc illetékes szervezetei már be is álltak az erről szóló kísérleti projekt mögé.

A napelemrendszerek terjedésének legfőbb oka, a folyamatos technológiai fejlődés és egyre olcsóbb egységár. Egyelőre úgy tűnik, nincs akadály az emberiség előtt ezen tervek megvalósításához; az sem probléma, ha a panelek működtetéséhez, egyre több és nagyméretű felületeket foglalnak el, természetesen a termőföldek károsítása nélkül. Így beindulhat, az úgy nevezett agrofotovoltaika, és így vált lehetségessé a farmokon az a kivitelezés, melynek során a farmot körülvevő kerítésbe áramtermelő egységeket építsenek, vagy, mint Svájcban, ahol egy vízgát tetejére is kiépítettek napelemes erőművet.

Ezen a logikán elindulva, abban az esetben, ha, esetleg kifogynánk a napelemekkel beborítható földterületekből, vagy épp nincs megfelelő mennyiségű befedhető háztető, akkor máshol kell keresni olyan felületet, amely a zöldenergia termelésében segítséget tud nyújtani. Dél-Koreában is, ezt a módszert követik, ahol még csak nem rég kapcsolták be a világ legnagyobb lebegő naperőművét, máris belekezdenek egy még hatalmasabb naperőmű kiépítésébe.

A legújabb az Osztrák Műszaki és Technológia Intézet (AIT), a német Energiewende eredményeit és kutatásait is publikáló Fraunhofer ISE, az osztrák infrastuktúra fejlesztő, a Forster Industrietechnik közös elképzelése. A PV Magazine számolt be arról, hogy azt a látszatot kelti, mintha csupán új terepet és helyszínt találtak volna a tetőtéri napelem panelek kiépítésére, de az, hogy a közúti infrastruktúrában látták meg ezt a lehetőséget, sokkal több, mint amire elsőre gondolnánk.

A projekt abból a már Németországban, Ausztriában, illetve Svájcban igazolt megoldásból alakult, hogy az autós pihenők vagy alagutak kivilágításához biztosító energiát akár teljes egészében ki lehet cserélni, a  helyben kiépített, napelemes rendszerek  telepítésével és bekacsolásával. Ezt a megoldást tovább gondolva jött az ötlet: mi lenne, ha egyes autópálya-szakaszokat – vagy akár egyész autópályákon olyan, háztetőkre szerelhető napelemcellákat helyeznének el, és így megvizsgálnák, hogy milyen haszon származhat abból.

Németország teljes területének az autópályák mintegy 2,6 százalékát fedik le, az elméletben kiszámolható, hogy hatalmas területen lehetne zöldenergiát termelni. A 13 ezer kilométeres hosszúságával, és átlagban 24 méter szélességével, akár 180 watt / négyzetméter termelési kapacitással is kiad 56 gigawattot (GW) – ez meghaladja a tavaly év végén összesen rendelkezett 49 GW-tot. Egyenlőre ezek, mind csak elméleti számok, melyek azt hivatottak jelezni, hogy van hely, tér ezen lehetőségek figyelembe vételére. A három éves kísérleti projektről a résztvevő kutatók azt gondolják, hogy lehetnek még további pozitív eredményeik. Megvizsgálják például az útfelület védelmének kérdéskörét (a csapadéktól és-vagy a túlhevüléstől a zajvédelemig számos indikátort mérni fognak), ugyanakkor azt is ellenőrizni fogják, hogy az utazási élményhekhez mennyire lesz képes hozzáadni a koncepció, valamint: hogy gazdaságilag miképp, mekkora méretben, sűrűségben lehetnek üzletileg megtérülő beruházások.

Az autópálya és napelem kombinációjával kapcsolatos teszteken, vizsgálatokon azok a kísérletek a legbíztatóbbak, ahol a paneleket az úttestbe ágyazták.

A kínai Qilu Transportation által fejlesztett “fotovoltaikus sáv” , melyet 2018. márciusában adtak át Jinan egyik autópályáján. Az 1080 méteres hosszúságú szakaszon kiépített napelem panelek 800 lakás energiaellátásához elegendő villamos energiát képesek előállítani.

Az úttest fölé épített európai konstrukció kapcsán a Fraunhofer ISE-nél már kiszámolták, hogy évente körülbelül 47 TWh tiszta energia megtermelését jelentené – a németországi fogyasztás több mint 9 százalékát jelentheti. Azonban az autópálya egészét nem lehet lefedni; Martin Heinrich, az intézet napelemes modul termékcsoportjának vezetője a Rechargenews-nak elmondta: mos még százalékosan sem tudják megmondani, hogy mekkora lehet a tényleges technológiai potenciál, ezért végeznek modellezéseket, ezért is indítják a projektet.

a projekt gyakorlatba helyezéséhez elsősorban ki kell dolgozni a prototípusokat (a modulokét és a panelek tartószerkezetét), meg kell tudni, hogy az ilyen rendszerek “életképesek”-e a környezetben (például bírják-e a hóterhelést, a vízelvezetési kritériumoknak meg tudnak-e felelni, mennyire ellenállóak fizikai behatásoknak; ütésállóak-e, mennyire és hogyan karbantarthatóak, illetve hogy közlekedésbiztonsági oldalról mik a paraméterezhetőségének a határai).

A prototípus Dél-Németországban futó autópályák egy-egy szakaszán lesz a tervek szerint, ahol 20-40 méteres szakaszokon építenek majd néhány ilyen napelemekkel felszerelt tetőt, amit tesztelni kezdenek. A tesztek során kifog derülni, hogy van-e értelme a többi szakaszon való kiépítésnek. Ha az eredmények pozitív irányba mutatnak, arre is kell megoldást találni, hogy a megtermelt árammennyiségeket hol lehetne optimálisan felhasználni.

Így elsőre igencsak különösnek hangzik a kísérlet mögé – mind szakmai és mind anyagi értelemben – beállt már az osztrák klímaügyi, környezetvédelmi, energiaügyi, mobilitási, innovációs és technológiai minisztérium, az osztrák állami k+f ügynökség, a német közlekedési és digitális infrastruktúrát fejlesztő minisztérium, és a svájci közúti szövetség is. A kutatás során megszerzett ismereteket elsőként a három ország úthálózatain fogják hasznosítani.

Forrás: napi.hu

Tags

Továbbiak a témában...

Back to top button
Close