EgyébGazdaságKiemelt

A Magnusnál az innováció a legfontosabb szempont

„A cég lételeme az innováció, az üzleti modell alapja, minden folyamatok e köré épülnek. Hatékonysága meghatározza a cég teljesítményét” – összegzi a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által készített IMP3rove felmérés a pogányi székhelyű, repülőgépgyártással foglalkozó Magnus Aircraft Kft. innovációs tevékenységét. Mint Boros László vezérigazgató mondja, a vállalkozásban az innováció a mozgatórugó, hiszen a piacon a versenytársaik döntő többsége 30 éves múlttal rendelkezik. Ezt az igen jelentős előnyt pedig csak úgy tudják ledolgozni, ha valami újat is hozzátesznek a termékükhöz.

– Már az első termékünk, a Fusion is számos újdonságot hordozott magában a versenytársakhoz képest, akár a szárnykialakításra, akár a tervezésre gondolok, ennek eredményeként egy rendkívül gazdaságosan üzemeltethető repülőgép lett – fogalmaz Boros László. – Az innovációt tekintve ugyanígy megyünk tovább: már van egy szimulátorfejlesztésünk, hamarosan hozzálátunk az United Aircraft Co.-val az IL 103-as repülőgépük modernizációjához, ezzel párhuzamosan zajlik a hatüléses modellünk koncepciós tervezése. Ezek viszonylag hosszú folyamatok, amelyeket 10 fős fejlesztési csapatunk végez. És hogy milyen mértékben jellemző ránk a külső meglátásokra való nyitottság, az is bizonyítja, hogy a repülőgép mellett kajakot is gyártunk. Olimpikonokkal közösen fejlesztünk egy új versenykajakot, amellyel talán a nem túl távoli jövőben már futamokat nyerhetnek a magyar versenyzők. Ez például egy kívülről jött ötlet volt, amiben fantáziát láttunk.

– Mi indukálja az innovációs tevékenységeket a Magnusnál?

– A Fusion esetében volt már olyan típusfejlesztés, ami megrendelői igényre történt. Azonban természetesen folyamatosan végzünk piacelemzést, -kutatást, keressük a piaci réseket, a fejlesztéseink fő irányvonalát ez határozza meg. Mindezek mellett az innováció a már meglévő termékvonalainknál is észrevehető, ugyanis a vásárlói vagy akár a kollégáink visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztjük, jobbá tesszük a már meglévő repülőgépeinket is. A javaslatokat megvitatjuk és ha relevánsnak, kellően innovatívnak gondoljuk, akár a légügyi hatóságok/szervek bevonásával módosítjuk a meglévő gyártástechnológiánkat.

– Miként történik az innovációs tevékenység finanszírozása?

– Jelenleg ott tart a cég a fejlődési pályán, hogy most fejeztük be az alapberuházást, hamarosan indul a sorozatgyártás, a termékünk piacérett lett. Idáig meghatározott üzleti terv alapján főképp a tulajdonosunk finanszírozta az innovációs fejlesztéseket, de több pályázatot is nyertünk, és előfordult, hogy egy-egy kisebb fejlesztésünkre hitelt vettünk fel. Jelenleg is több pályázatunk fut, a Pécsi Tudományegyetemmel közösen is.

– Említette a pécsi egyetemet, mellette más külső cégekkel is van együttműködésük az innováció területén?

– Az egyetemmel nagyon sok mindenben gondolkodunk és dolgozunk együtt, ezt büszkén mondhatom. Ezen kívül mérnökirodákkal is vannak együttműködéseink olyan területeken, amelyekre nem vagyunk felkészülve. Megtaláltuk a stabil partnerünket egy oktatással foglalkozó cégben is.

– A kamara által nemrégiben egy IMP3rove felmérésen vettek részt. Miért vállalkoztak erre?

– Volt bennünk egyfajta kíváncsiság, hogy megnézzük: egy ilyen széles háttérbázis felől tekintve hol tartunk más cégekhez képest. Számomra elég biztató kép rajzolódott ki a felmérés eredményeként.  Azonban azzal is szembesültünk, hogy még van fejlődni valónk a külső partnerek bevonását, az azokkal való együttműködést illetően.

– Ez a felismerés milyen változtatást igényel az önök részéről a továbbiakban?

– Tudatosítanunk kell, hogy az innovációt tekintve érdemes szélesebb körben támaszkodnunk a partnereinkre. A napi működést érintően elég jól felépítettük a partnerhálózatot, főleg Baranyában, ezt a kapcsolódást az innováció területén is el kell érnünk. Emellett látjuk, van még mit tanulnunk másoktól, hogy a hatékony felhasználás érdekében miként kell bevonni és cégen belül működtetni a kollégák tudásanyagát, tapasztalatát.

Azt azonban érdemes látni, hogy a Magnus Aircraft 2017 áprilisában költözött Pécsre egy 200 m2-es hangárból, akkor összesen 14-en voltunk a vállalkozásban. Most lassan három év után 74-en vagyunk és 8000 m2-en dolgozunk. Nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy ha valamilyen külső segítség által felnyitják a szemünket, hogy valamit lehetne jobban vagy másként csinálni, nem tanulunk belőle. Az összes ilyen jellegű információt igyekszünk végiggondolni, beépíteni a működésünkbe. Már most vannak olyan részei a felmérésnek, amelyeket mindenképpen alkalmazunk a mindennapjainkban.

Cikkíró: Kis Tünde

Forrás: pbkik.hu

Továbbiak a témában...

Back to top button
Close