Inkább a busz, a kerékpár vagy a gyaloglás…

A közlekedés felelős a teljes uniós szén-dioxid-kibocsátás majdnem 30 százalékáért, amelynek 72 százaléka a közúti közlekedésből származik. Az EU elkötelezett az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, egyik legfontosabb célja, hogy az 1990-es adatokhoz képest 2050-re a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás mértékét 60 százalékra csökkentse.

A közlekedésből eredő szén-dioxid-kibocsátás emelkedik

Ezt elérni nem lesz egyszerű, tekintve, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkenése lelassult. Más szektoroknak sikerült a kibocsátás arányát csökkentenie 1990 óta, a közlekedésből eredő szén-dioxid-kibocsátás viszont emelkedik, hiszen egyre több ember közlekedik az utakon.
Az új autók üzemanyag-hatékonyságának növelésére tett kísérletek szintén lelassultak. Egy folyamatos csökkenés után, 2017-ben az újonnan regisztrált autók átlagosan 0,4 grammnyi szén-dioxidot bocsátottak ki kilométerenként. Ez több mint a 2016-os adat.
A folyamat megfékezésére az EU új limitet állapított meg az autók szén-dioxid-kibocsátására, amelynek célja, hogy a károsanyag-kibocsátást egyre inkább csökkentse az új autók és teherautók esetén. Erről a képviselők a március 27-i strasbourgi plenáris ülésen szavaztak.
Április 18-án egyébként a képviselők azt a javaslatot is megszavazták, amely szerint a 2019-es szinthez képest 2030-ra 30 százalékkal kell csökkenteni az új teherautók szén-dioxid-kibocsátását.

Az autók a legfőbb szennyezők

A személyszállításból származó szén-dioxid-kibocsátás aránya jelentősen eltér az egyes közlekedési eszközöket tekintetében. A személygépjárművek a leginkább szennyezőek, az európai közúti közlekedésből adódó teljes szén-dioxid-kibocsátás 60,7 százalékáért felelősek.
Az sem mindegy azonban, hogy hány utast szállít egy-egy autó: ha többet és nem egyedül utazik a sofőr, akkor a legkevésbé szennyező járművek közé tartozhat.
Európában azonban átlagosan csupán 1,7 utast szállít egy autó, így pedig más közlekedési eszközök, mint például a buszok, jelenleg kevésbé káros alternatívát jelentenek.

Valóban jobb megoldás-e az elektromos autó?

Két módja van az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésének: hatékonyabbá kell tenni a gépjárműveket, vagy az üzemanyagon kell változtatni. Jelenleg az Európában használatos autók nagyrésze benzinnel működik, habár az elektromos autók is egyre népszerűbbek.
A kicsi piac ellenére (az újonnan regisztrált személygépjárművek nagyjából 1,5 százaléka) az elektromos autók regisztrációjának száma az EU-ban folyamatosan növekedett az elmúlt években. Az akkumulátorokkal működő elektromos autók száma a 2016-os adatokhoz képest 2017-re 51 százalékkal emelkedett.
Azt a kérdés viszont, hogy egy autó mennyi szén-dioxidot bocsájt ki, nemcsak használatuk közben kell feltennünk, hanem az előállításuk és szállításuk során is.
Az elektromos autók előállítása és szállítása kevésbé környezetkímélő, mint a belsőégésű motorral rendelkező autóké, az elektromos gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának mértéke pedig annak megfelelően változik, hogyan állítják elő az elektromosságot.
Ha azonban azt nézzük, hogy mennyi károsanyagot bocsátanak ki az autók a gyártásuktól a bontásukig, akkor az elektromos autók bizonyítottan környezetkímélőbbek, mint a benzinnel működők.
Mivel a megújuló energiaforrásokból származó elektromosság használata várhatóan egyre növekszik a jövőben, az elektromos autók egyre kevésbé lesznek károsak a környezetre.

Az EU egyéb intézkedései az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére

A párizsi klímaegyezménynek megfelelően az Unió elkötelezett az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében, célja, hogy az 1990-es adatokhoz képest 2030-ra legalább 40 százalékkal csökkentse azt, minden gazdasági ágazatban.
Emellett a képviselők a következő intézkedéseket fogadták el a célok elérése érdekében:

Tudjon meg többet arról infografikánk segítségével, hogy melyek a fő uniós intézkedések a klímaváltozás megfékezéséért.

Forrás: Európai Környezetvédelmi Ügynökség
Fotó: Ivan Bogdanov on Unsplash