Fontos döntések a pécsi közgyűlésben

A pécsi önkormányzat gazdálkodásában tavaly előállt költségvetési hiány kialakulásához a 2008 előtti finanszírozás, a városi cégek gazdálkodása, a túl nagy intézményrendszer és korábbi rossz politikai döntések is hozzájárultak – állapította meg az okokat vizsgáló tényfeltáró bizottság, amelynek vezetője, Hoppál Péter a város közgyűlésének csütörtöki ülésén számolt be a grémium tevékenységéről.

Pécs fideszes országgyűlési képviselője a Páva Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester felkérésére tavaly szeptemberben megalakult bizottság mintegy nyolc hónapos munkája eredményeként elkészült 45 oldalas jelentés tartalmából adott összegzést. A grémium – mint ismertette – külön vizsgálta az önkormányzat működésének 2009 előtti és utáni időszakát, ehhez csaknem 2900 oldalnyi dokumentumot tekintettek át.
Megállapításaik között szerepel, hogy a pécsi gazdaság – a rendszerváltás veszteseként – sebezhető helyzetbe került, amelyet tovább súlyosbított a 2010-es évek előtti gazdasági világválság. Hoppál Péter közölte: a globális környezet okozta nehézségeket a város rossz adottságai és rossz politikai döntések is tetézték. Utóbbiak között említette a közösségi közlekedés korábbi „anomáliáit”, „a pénznyelő, van, de nincs” pécs-pogányi repülőteret, valamint szocialista városvezetés 3,1 milliárd forintos „jutalombotrányát” is. A képviselő kitért arra, hogy a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa (EKF) projekt során létrejött intézményrendszer a gyenge helyi gazdasági környezet miatt nem fenntartható. Annak működtetéséhez évi kétmilliárd forintot biztosít a kormány.
A politikus szerint a gazdaságfejlesztési koncepció hiánya további sodródást eredményezett, más – hasonló méretű – városokkal szemben a rendszerváltás után Pécsett csak „megmosolyogtatóan kicsi” ipari parkot hoztak létre. Hoppál Péter bírálta egyúttal a korábbi városvezetések szerinte nem megfelelő vagyongazdálkodási gyakorlatát is. Hangsúlyozta azt is, hogy az önkormányzatok 2014-es kormányzati adósság-konszolidációjából kimaradt a pécsi városi cégek hitelállományának átvállalása. „Ez a 10-12 milliárdos hitelállomány napi problémát jelent” – mondta. „1990 és 2008 között a város finanszírozása, állami bevételeinek folyamatos csökkenése és a saját bevételek nem túl dinamikus emelkedése, valamint a városi cégek gazdálkodása, a túl nagy intézményrendszer (.) és a sorozatos hibás politikai döntések együttesen okozzák azt, hogy napjainkban sem megoldott a város nullás költségvetési működése” – összegzett Hoppál Péter. A politikus azt reméli, hogy a polgármester részére átadott jelentés hozzájárul a „következő időszak kilábalásához”. Az ülésen elhangzott, hogy a jelentést az interneten nem teszik közzé, abba a polgármesternél tekinthetnek be a városi képviselők.
Kóbor József (LMP) önkormányzati képviselő közhelygyűjteménynek minősítette a grémium megállapításait, majd síkra szállt annak nyilvánosságra hozatala mellett.
Kunszt Márta (DK) hozzászólása szerint az önkormányzati működés nincs „lefinanszírozva” a magyar politikai struktúrában.
A jobbikos Fogarasi Gábor azt kifogásolta, hogy az eladósodott önkormányzati cégek vezetői jelenleg is többmilliós prémiumokat vesznek fel.
Kővári János (Összefogás Pécsért Egyesület – ÖPE) úgy értékelte, hogy a jelentés önkritikus szembenézés, de a jövőre vonatkozó megoldási javaslatokat nem tartalmaz. Egyúttal a korszerű városüzemeltetésre való átállás mellett is érvelt.
Hoppál Péter és Páva Zsolt az ellenzéki felvetésekre úgy reagált, hogy a bizottság feladata nem a megoldási stratégiaalkotás, hanem a tényfeltárás volt.

Az elővételben megvásárolt buszjegyek 300 helyett augusztustól 400 forintba kerülnek, a buszon megváltott vonaljegyek ára 400-ról 500 forintra emelkedik. A jelenleg 7055 forintba kerülő 30 napos összvonalas bérletért 7300 forintot kell majd fizetni.

Díjemelésekről döntött a pécsi közgyűlés
A bölcsődei ellátás díjának, a helyi közösségi közlekedés jegy- és bérletárainak, valamint a közterületi parkolás díjainak emeléséről döntött a pécsi közgyűlés csütörtökön.
A baranyai megyeszékhely fenntartásban működő intézményekben a bölcsődei ellátás gondozási díja napi 250-ről 480 forintra nő. A díjemelkedés a rászoruló, illetve a három vagy több gyermeket nevelő családokat nem érinti, kedvezményeik változatlanul megmaradnak – ismertette Páva Zsolt (Fidesz-KDNP) polgármester a szavazás előtt. A 18 igen és 5 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett megszavazott előterjesztés szerint az ellátás jelenlegi díja „indokolatlanul alacsony”, annak összege 2012 óta nem emelkedett.
A parkolási tarifák emeléséről Decsi István (Fidesz-KDNP) alpolgármester közölte: az üzemeltető Biokom Nonprofit Kft. 2011 óta nem emelt árat, miközben szükségessé vált a kizárólag érmés fizetésre lehetőséget biztosító – csaknem húszéves élettartamú – jegykiadó-automaták korszerűsítése. A belvárosban egyúttal meghosszabbítják a díjköteles időszakot. Erről az ott lakók javaslatai alapján döntöttek – tette hozzá, kiemelve, hogy Pécsen öt év alatt 10 százalékkal nőtt a személyautók száma. Az előterjesztésben az áll, hogy az egyes díjzónában a parkolás óránkénti díja augusztus elsejétől 300-ról 400 forintra, a kettes zónában 160-ról 200 forintra, a harmadik díjkörzetben 100-ról 120 forintra nő. Páva Zsolt a szavazás előtt utalt arra, hogy a jövőben bővíteni kell a parkolóhelyeket.
A javaslatot egyórás vita után, 21 igen és 5 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadták el a képviselők.
A pécsi közösségi közlekedés tarifáinak díjemelését Páva Zsolt a többi között azzal indokolta, hogy 2011 óta nem emelkedtek a buszjegy- és bérletárak, ugyanakkor az elmúlt hét évben 30 százalékkal növekedett a gépkocsivezetők bére. Decsi István alpolgármester a javaslat vitája során közölte: összességében mintegy 12 százalékos emelést terveznek végrehajtani. Az elővételben megvásárolt buszjegyek 300 helyett augusztustól 400 forintba kerülnek, a buszon megváltott vonaljegyek ára 400-ról 500 forintra emelkedik. A jelenleg 7055 forintba kerülő 30 napos összvonalas bérletért 7300 forintot kell majd fizetni – olvasható az előterjesztésben. A díjváltozással párhuzamosan megszüntetik a mobiltelefonon váltható elektronikus havi összvonalas bérletet, az elektronikus havi tanuló- és nyugdíjasbérletet, illetve a 30 és 120 perc utazásra feljogosító, mobiltelefonon váltható elektronikus jegyet.
Páva Zsolt beszámolt arról is, hogy az emelt árú jegyek és bérletek értékesítéséből származó összegeket kizárólag a helyi közösségi közlekedés fenntartására fordítják. A javaslatot 15 igen és 6 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett fogadta el a közgyűlés.

Forrás: MTI