Kósa Lajos 30-50 éves városfejlesztésről beszélt Pécsen

 A következő 30-50 évben Pécset a Kárpát-medence délnyugati részének urbanizációs központjává kell fejleszteni – mondta a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter kedden a baranyai megyeszékhelyen.

Kósa Lajos Pécs várostörténetét, adottságait, nemzetközi kapcsolódási pontjait is felidézve, illetve azokat más magyar nagyvárosokéval is összevetve kijelentette, hogy baranyai megyeszékhely a rendszerváltást követő első húsz évben „nem találta meg a fejlődési útját”.
„Pécs a 2010-es évekig elszenvedte a szocialista nagyipar bedőlését” – hangoztatta a tárca nélküli miniszter, aki a hosszú távú fejlesztési koncepció kidolgozásának, valamint a modernizációs lépések egymásra épülésének fontosságát is hangsúlyozta. – Azon kell gondolkodunk, hogy a következő 30-50 évben Pécset fel tudjuk-e úgy fejleszteni, hogy a Kárpát-medence délnyugati részének a város legyen az urbanizációs központja – hangoztatta Kósa Lajos.
Távlati célként a miniszter a többi között egy 200 ezres népességgel, oktatási központtal rendelkező város vázolt fel, amely tengeri kijárattal is rendelkezik – utalt a szlovéniai Koper kikötővárosára. A miniszter azt is mondta, a 2010-es Európa Kulturális Fővárosa (EKF) program keretében a város olyan infrastruktúrát hozott létre, amelyet nem tud eltartani, ugyanakkor méltatta az EKF-projekt keretében létrehozott Kodály Központot és Zsolnay Kulturális Negyedet.

A pécsi fejlesztési program egyik eleme pont e „túlszaladás” pénzügyi következményeinek pénzügyi kisegítéseire szolgál – fűzte hozzá.
Mint Kósa Lajos bejelentette, segítséget nyújt egy olyan távlatos fejlesztési terv kidolgozásához, amely több százmilliárd forintos fejlesztést tartalmaz.

Ezeket a számokat már ismerik a pécsiek…
A konkrétumokra térve kiemelte, hogy 76 milliárd forintot fordítanak a program forrásaiból az M60-as autópálya továbbépítésére Barcs felé és az M6-os sztráda meghosszabbítására Bólytól a horvát határig.
A közlekedés fejlesztését Pécs a tervekben meghatározott regionális szerepének feltételének nevezte, majd szólt a Pécsi Tudományegyetem (PTE) átfogó fejlesztését a program 24,8 milliárdos keretéből megvalósító campusbővítésről.
Az egyetemi program első üteme sínen van, több mint 15 milliárd forint már a PTE-nél van – mondta. Kiemelte ugyanakkor, hogy fennmaradó összegből az egyetem a fejlesztéseit nem fogja tudni megvalósítani, ezért azok többletforrást igényelnek.
A miniszter bejelentette azt is, hogy a város egykori ipari és bányászati ingatlanjainak hasznosítására korábban jóváhagyott, csaknem 4,5 milliárd forintos összeget a helyi igényeknek is megfelelően a többi között közlekedés- és infrastruktúrafejlesztésre használhatja fel a megyeszékhely.

Radikális változásokra szólít fel az ÖPE a 2018-as költségvetés kapcsán

Radikális változtatásokra lesz szükség a költségvetésben, hogy teljesüljenek az abban foglaltak és elkerülhető legyen a csőd – mondta többek között Kővári János, az Összefogás Pécsért Egyesület elnöke a szerdai, 2018-as költségvetést tárgyaló közgyűlés előtt. – Nagy meglepetés, sajnos, nem ért bennünket, hosszú évek óta nem látjuk a koncepciót, hogyan szeretné a városvezetés fenntartható pályára állítani Pécset – mondta Vozár Pál, az ÖPE alelnöke.

Már Páva is támogatja az e-buszokat?
A közösségi közlekedésre egyébként térve a miniszter ismertette, hogy a megyei jogú városok közül ötnek – köztük Pécsnek – van saját közlekedési vállalata. A kormány szándéka, hogy ennek a problémának megoldására letesz egy javaslatot – fejtette ki Kósa Lajos, aki szerint nem fenntartható helyzet, hogy egyes megyei jogú városokban az állam finanszírozza a tömegközlekedést, máshol pedig nem.
Páva Zsolt polgármester közölte: évente óriási összeget, 2 milliárd forintot fordítanak a közösségi közlekedés fenntartására, amit a város tartósan nem képes finanszírozni. A programnak a barnamezős területek rendezésére szánt keret forrásait az egyebek mellett az önkormányzat elektromos buszok beszerzésére kívánja fordítani – jelezte.
Korábban egyébként már többször felvette, és próbált elérni közgyűlési döntéseket a közösségi közlekedés fejlesztése és az elektromos buszok beszerzése és forgalomba állítása ügyében az Összefogás Pécsért Egyesület frakciója. Kővári János, a szervezet elnöke többször szólalt fel az ügyben, jelezve, az elektromos buszok beszerzésével jelentőse, mintegy 2 milliárd forinttal lehetne csökkenteni a városi tulajdonú cég kiadásait, valamint hazai buszgyártó üzemet is lehetne alapítani.

Csizi Péter, jelenlegi országgyűlési képviselő arról is tájékoztatott, hogy pécsi élményfürdő és sportközpont előkészítési, tervezési munkálatai és vizsgálatai már elkészültek.

Forrás: MTI